Ellen Vermeulen

Marketeer

Ellen Vermeulen

Functie titel:

Leeftijd:

Woont in:

Werkzaam bij Bechtle sinds:

Marketeer

32 jaar

Eindhoven

2014 op het hoofdkantoor in Duitsland, sinds 2016 in Nederland

"Een campagne ontwikkelen die mooie resultaten oplevert, daar doe ik het voor!"

Ellen begon haar carrière bij Bechtle op het hoofdkantoor in Neckarsulm (Duitsland). Sinds 2016 werkt ze bij Bechtle in Eindhoven. ‘Dat voelde als thuiskomen. Ik werd met open armen ontvangen.’

Hoe ben je bij Bechtle terecht gekomen?

Dat gebeurde eigenlijk via via! In 2014 ben ik voor de liefde naar Zuid-Duitsland, omgeving Stuttgart, verhuisd. Daar leerde ik een dame kennen die op dat moment bij Bechtle werkte. Ze gaf aan dat Bechtle nog op zoek was naar een Country Portfolio Manager (CPM) voor de Nederlandse markt. Ik heb direct gesolliciteerd en kon in no time aan de slag! In die periode werkte ik intensief samen met het marketingteam van Bechtle in Nederland. Dat contact verliep altijd erg goed en zo nu en dan ging ik terug naar Nederland om het marketingteam te bezoeken. Na twee jaar ben ik terug verhuisd. Ik kon toen meteen aan de slag als marketeer bij Bechtle in Eindhoven Dat was ideaal! De kennis die ik had opgedaan in Duitsland kon ik mooi meenemen. Ik kende het bedrijf en mijn nieuwe marketingcollega’s al, dus de overgangsperiode verliep heel soepel.

Was het een grote aanpassing om weer in Nederland te gaan werken?

Nee, het voelde als thuiskomen. Al vanaf de eerste dag dat ik bij Bechtle in Eindhoven werk voel ik me erg welkom, Er heerst hier echt een Brabantse, informele cultuur. Ik kom uit de omgeving Utrecht, maar kon al snel wennen aan de gemoedelijke open sfeer van Brabant. We werken bij Bechtle allemaal erg hard voor een goed resultaat, maar tegelijk vinden we fun ook belangrijk. Voor mij een perfecte balans.

We werken bij Bechtle allemaal erg hard voor een goed resultaat.

Je hebt geen achtergrond in de IT. Hoe heb je je kennis bijgespijkerd?

Ik had in het begin weinig kennis van IT. In de eerste periode heb ik dan ook trainingen gevolgd en veel moeten vragen aan collega’s en relaties om mijn kennis bij te spijkeren. Bechtle biedt diverse IT-producten en -oplossingen en sommigen daarvan zijn behoorlijk complex. In mijn rol hoef ik gelukkig niet alles in de technische details te begrijpen. Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de huidige trends en ontwikkelingen op IT gebied en dat je de uitdagingen van je klanten kent. Daarnaast is het relevant dat je weet wat de toegevoegde waarde van een product of oplossingen is en hoe dit onder de aandacht te brengen bij prospects en klanten. En dit in duidelijke taal, zodat iedereen het kan begrijpen!

Hoe ziet je werkdag eruit?

Geen dag is hier hetzelfde! Ik ben dagelijks bezig met de vendor campagnes. Sommige campagnes zijn nog in de ontwikkelingsfase en daarvoor moet nog veel geschreven en gecreëerd worden. Andere lopen al een tijdje en dan houd ik mij vooral bezig met het analyseren en het optimaliseren ervan. Om alles in goede banen te leiden, heb ik dagelijks contact met onze interne specialisten, externe bureaus en vendors. Sinds 2018 ben ik daarnaast bezig met branding, waarbij ik kijk naar Bechtle als merk. Nu we zo snel groeien qua medewerkers, we er een tweede vestiging bij hebben gekregen en het aantal communicatiekanalen toeneemt, is het belangrijk dat voor iedereen helder is waar het merk Bechtle voor staat. Wat zijn onze waarden en welke beloften doen we onze klanten en relaties? Daarnaast willen we een duidelijke positie innemen in de markt. Alle communicatie omtrent het merk Bechtle behoort tot mijn verantwoordelijkheden. Veel leuke zaken dus waar ik mij dagelijks mee bezig mag houden! Ook komen er veel ad hoc taken bij die je niet op voorhand kunt voorspellen. Het organiseren van trainingen en events pak ik bijvoorbeeld ook op. Saai is het nooit!

Kun je wat meer over het marketingteam vertellen?

Het team is verdubbeld sinds ik hier werk. Dat is een enorme stap vooruit. We zijn met een groep van 5 marketeers en iedereen heeft zo zijn specialisatie. Zo richt ik mij, zoals ik al eerder aangaf, naast het ontwikkelen van vendor campagnes ook op branding. We hebben ook nog een digital team dat ons team in Eindhoven ondersteunt. De verwachting is dat we nog zullen uitbreiden in de toekomst. Het marketingteam groeit lekker mee met de rest van het bedrijf.

Wat is de grootste uitdaging in je huidige functie?

Door de groei van het marketingteam hebben we een enorme professionaliseringsslag kunnen maken en hebben we in onze rol steeds meer de verdieping op kunnen zoeken. Toch blijft het een uitdaging om genoeg te tijd te vinden om alle zaken op te kunnen pakken. Prioriteren en goed plannen is dan ook een must!